כיצד לנהל בצורה נכונה את התקציב המשפחתי?

מודעות זהו אספקט חשוב מאוד בחיים שלנו, בעיקר כאשר מדובר בהיבט הכלכלי שלה. לכן, אם המטרה היא לגבש משפחה מאושרת, מגובשת ואיכותית מכל הבחינות, חשוב מאוד לעשות זאת באופן מודע, בעיקר לנושא הכספי. הצעד הראשון להשגת המטרה הוא ניהול תקציב משפחתי באופן נכון ומדויק. לפניכם מספר שלבים אשר יסייעו במהלך הגיבוש של התכנית לניהול תקציב אשר יתרום לשיפור איכות החיים שלכם ויחסוך ממכם שעות רבות של מרדפים אחרי הרשות לאכיפה וגבייה ועורך דין לענייני הוצאה לפועל.

מדוע כדאי לנהל תקציב משפחתי?

לניהול תקציב משפחתי יש יתרונות רבים ומשמעותיים ביותר גם להווה וגם לעתיד. כך, ניתן לתכנן בצורה הרבה יותר טובה ויעילה את ההוצאות העתידיות שלכם, ולמנוע נפילות למינוסים בבנק. בנוסף, כאשר יש ילדים במשפחה, ההתנהלות הכללית משפיעה גם הדרך שיתנהלו הילדים גם בעתיד. ניהול נכון של תקציב משפחתי יהווה דוגמא מצוינת לילדים שלכם – והעובדה שהילדים ילמדו את ערך הכסף וכיצד להתנהל אתו בצורה מושכלת, מהווה תמריץ חשוב מאוד.

חיסכון ותכנון תקציב

כללי המפתח בניהול התקציב

אז מה צריך לעשות כדי לנהל תקציב באופן תקין? העיקרון הוא די פשוט:

  1. לעקוב אחרי כל ההוצאות ולדעת בוודאות לאן הולך כל שקל
  2. לא להוציא יותר ממה שמכניסים
  3. באופן אידיאלי – חיסכון של 20%

שלושת הכללים הבסיסיים האלה יעזרו לכם להיות מסונכרנים עם ההוצאות שלכם ולדעת בדיוק לאן הולך הכסף – שזו פעמים רבות השאלה המהותית ביותר עבור אנשים בימינו, שגם כאשר מרוויחים לא רע, לא מצליחים להשתלט על הרכוש שלהם, לא מצליחים לעמוד בגבולות התקציב ולנתב את הסכומים העומדים לרשותם לאפיקים הנכונים. חשוב להסביר את כל אחד מהמרכיבים האלה לכל אחד מבני המשפחה, או לפחות לאנשים הבוגרים, על מנת להתחיל את השינויים כבר כאן ועכשיו.

כיצד התכנון גדל ומתפתח עם המשפחה?

באופן טבעי, הרבה יותר קל לנהל תקציב כאשר יש צרכים של אדם אחד בלבד בתמונה. ככל שיש יותר נפשות במשפחה, כך התכנון נעשה מורכב יותר, משום שיש לקחת בחשבון את הרצונות והדרישות של כל אחד מדיירי הבית. מהסיבה הזאת, יש גם לגשת בצורה ביקורתית לשאלה מה באמת נדרש לכל אחד על מנת לנהל אורח חיים אופטימלי. יחד עם זאת, אפשר לראות גם יתרונות במשפחה גדולה – משום שבאופן פרופורציונלי, ההוצאות לא גדלות פי שניים כאשר מספר הנפשות מוכפל – במקרים רבים תוספת של עוד ילד למשפחה אינה מצריכה החלפת רכב, מעבר דירה וגם גובה התשלומים לספקי שירותים שונים אינו משתנה בהכרח. שילוב פעיל של הילדים בתהליך ההוצאות יעזור להם להרגיש חלק מהמשפחה וירתום אותם לשתף פעולה. כמובן שמדובר בעניין אישי מאוד, לא כל ההורים מרגישים שזה נכון עבור הילדים – אך כדאי לזכור שברוב בתי הספר לא מלמדים איך נכון להתנהל כלכלית, כך שאם יש אפשרות למלא את החסר בבית, יתכן שעושים טובה לילד ולא "לוקחים לו את הילדות".

טיפים לחיי משפחה מלאים, מאושרים ומחושבים

חשוב להבין שתכנון פיננסי לא אומר למנוע מעצמכם אושר ושמחה, אלא לגשת לעניין באופן פחות חומרי, ולהסביר שאפשר ליהנות מהמון חוויות ללא הוצאות גדולות, ושעדיף להשקיע את הסכומים הגדולים במה שבאמת חשוב ונשאר לטווח ארוך. למשל, ללמד את הילדים שבמקום ללכת לקניון מספר פעמים בשבוע, עדיף לחסוך ולנסוע לטיול גדול בחו"ל. המודעות להוצאות יוצרת יחס מאוד עדין לכסף, וזה יעזור לא רק לתת כלים טובים לילדים, אלא גם ליצור אפיקי השקעות שיכולים להבטיח את שנות הזקנה שלכם (ולשחרר את הילדים מהצורך לדאוג לכם) ואפילו לדאוג לעתיד הפיננסי של הילדים. מדובר בהליך ארוך שכמו דיאטה – מהווה אורח חיים שברגע שמאמצים אותו במלואו, החיים הופכים לקלים ויפים יותר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *